Udda Verklighet

Författare: Nene Ormes
Sidor: 254
 
Berättelsen utspelar  sig i Malmö och det är där Udda bor. Tjejen som drömmar mardrömmar som visar sig vara sanndrömmar. Allt startar efter en dröm där en kvinna blir jagad av hundar. När hennes bästa vän, Daniel, ger sig v för att leta söka svar öppnar sig en helt annan värld för Udda. En värld där hon inte är ensam om att han unika förmågor. Men det är också en farlig värld. På jakt efter sin kära vän får hon resa mellan nutid och dåtid, där det blir svårt att skilja på vän och fiende och där varje felsteg kan leda till döden.
 
Udda verklighet är en väldigt spännande, smått läskig och annorlunda historia under kategorin svensk urban fantasy. Jag har inte läst så många fantasy böcker som är skrivna av svenskar eftersom jag helt enkelt inte har sätt några, så när jag såg denna blev jag väldigt nyfiken. Beskrivningen på baksidan fångade mig på en gång.
 
"Hon vände sig för att börja klättra nerför stegen när de hinner ifatt henne. Vassa tänder kastar sig mot hennes ansikte, klorna river genom tyg och kött."
Och att framsidan var snygg lockade mig bara mer.
Jag gillade allt med boken. Karaktärerna är spännande och unika. Själva idén är spännande och inspirerande. Tänk bara att kunna drömma sanndrömmar.  Men de andra förmågorna som några av karaktärerna har är också intressanta. Hamnskiftare kan byta skepnad till olika djur och oraklet kan se ens framtid. 
Jag tycker att författare har lyckats beskriva omgivningen och karaktärerna och fått det mer levande. Man får lära känna karaktärerna och trots att jag inte har besökt Malmös gator får jag en bra bild över hur platserna ser ut. Och det blir aldrig trist eller uttjatat i boken. Man läser ett kapitel och kan inte stänga boken för man vill vet vad som händer i nästa och näst efter det.
Boken får 5/5 för den var väldigt spännande och lite unik. Jag kan rekommendera boken till alla som gillar fantasy, men också till dem som vill ha en lite lättare bok.
 
 
-Wilma


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

poetrydream.blogg.se

En blogg fylld av poesi, böcker och noveller.

RSS 2.0