Jag var som er

Det fanns en tid när jag var som er
en tid när jag inte förstod
jag såg inte hur hemskt allting var
när jag kom för nära sanningen blundade jag
jag var som ni är nu
brydde mig inte
men tider förändras
och lika så gjorde jag

Allt erat tramsande
inser ni inte?
ser ni inte dem ni skadar
eller blundar ni bara och går därifrån?
jag vill säga till er att ni gör fel
att ni inte har någon rätt att skada andra
men hur ska jag kunna göra det
när jag själv var likadan?

Varje gång ni säger
"Du är så fin"
"Nej du är finare"
"Nej du är finast"
menar ni det verkligen
eller säger ni det bara
för att de ska säga det till er?
jag vill skrika åt er hur irriterande ni är
men jag låter bli
för även fast jag aldrig hållit på sådär
förstår jag hur ni känner

Jag går förbi er varje dag
ser hur ni skrattar och låtsas gråta
ni låtsas att ni mår dåligt så alla tycker synd om er
är det bara jag som ser er eviga falskhet?
vad får er att tigga medlidande från de
som redan går vid er sida
tror ni att ni är tuffa?
för det är ni inte

Det fanns en tid när jag var annorlunda
jag blundade för sanningen
trodde det hemskaste skulle vara
om någon fick reda på den
men nu vet jag
det finns något mycket hemskare
lögnen, som kan förstöra allt
för sanningen kan alltid accepteras
även om den är hemsk
men kommer det fram att man har ljugit
kan man förlora ett förtroende för all framtid
och sanningen kan man lyckas gömma
men lögnen kommer alltid fram till slut

Därför vill jag skrika åt er
varje gång jag hör er ljuga
skrika åt er att sluta, för ert eget bästa
men jag kan inte
för jag är inte säker på om det i längden blir det bästa
kommer ni förstå innebörden i mina ord
vikten i sanningen?

Det fanns en tid när jag var som er
men jag inser nu att jag hade fel
och jag hoppas av hela mitt hjärta
att ni en dag ska inse samma sak
erkänna att ni hade fel
för er själva och för andra
visa alla era lögner
ångra er och hålla er till sanningen
det är inte alltid lätt
men när ni är nära att ge upp
tänk efter

För vad är bäst
en sanning som är jobbig för ett tag
eller en lögn du kommer ångra för evigt?
 
 
 ~ Felicia


Kommentarer
Else-Marie

Så fint ni skriver, båda två!

Svar: Tack så mycket
Wilma & Felicia

Anonym klasskompis ;)

Jättefint!

Svar: Tack!
Wilma & Felicia

2014-01-02 @ 18:32:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

poetrydream.blogg.se

En blogg fylld av poesi, böcker och noveller.

RSS 2.0