Sisterhood of the World Bloggers Award

Vi blev nominerade av Viggo på Bookfinger (ledsen, av någon outgrundlig anledning fungerar det inte att göra en länk, men länk till hans blogg finns här bredvid under rubriken "Andra fina bloggar"), vilket jag tycker är jättekul, tack! (Och jag håller med om att det inte bara borde vara Sisterhood utan typ Siblinghood som någon annan bloggare skrev, eller Sister-/Brotherhood som Viggo skrev)

 
 

Som nominerad ska man: 

1. Tacka bloggaren som nominerade dig, och länka till deras blogg.
2. Ha med Sisterhood of the World Bloggers Award-loggan i inlägget.
3. Svara på de 10 frågor som du fått.
4. Nominera 10 andra bloggare och fråga dem 10 frågor.

 

 

Frågorna vi fick:

1. Bästa plot-twist/oväntade händelse i någon bok? Spoilervarna gärna! Oj, det var svårt... Jag vet faktiskt inte. Joo förresten, slutet i The Indigo Spell (del tre i Bloodlines) var verkligen oväntat, även fast jag visste om det innan (jag lär mig inte att inte läsa om böcker innan jag läser dem (när jag läste Vampire Academy råkade jag läsa några sak som avslöjade ganska mycket viktigt... Men äh, det var lika förvånande och otroligt bra i vilket fall), eller ja i det här fallet var det faktiskt att jag läste om alla huvudpersoner i en lista som fanns på Wikipedia, dock fick jag tyvärr en mycket större spoiler, men jag längtar sååå tills det händer!!)... Men att det skulle hända just då hade jag verkligen inte räknat med!

2. Den scen i någon bok som lockat fram starkast känslor hos dig? Återigen, spoilervarna! Självklart typ hela The Fault in Our Stars och Before I Die (en annan bok om en tjej med cancer som är jättebra!), jag grät hur mycket som helst när jag läste de två böckerna. Men om det nu ska vara en scen så precis i slutet av Before I Die SPOILER där hon dör... SPOILER SLUT. Sen lockar alla Bloodlines-böckerna fram starka känslor hos mig, jag ääälskar dem! Liksom jag skulle nämna ett tillfälle när jag blev så otroligt frustrerad på Sydney (huvudpersonen), men det var ett ställe där jag blev så otroligt glad att jag bara kunde sitta och le och det var när SPOILER Sydney äntligen accepterade att hon älskade --- (för mycket spoiler om någon skulle råka läsa det) och inte lämnade honom helt, det var så otroligt bra!! (var även därför jag var så frustrerad på henne tidigare, för att hon inte gjorde det (alltså accepterade)...) SPOILER SLUT.

3. Om du själv skulle skriva en bok, vad skulle den handla om/ha för tema? Alltså jag har alltid älskat fantasy, och det är mest det jag läser, så det är ganska självklart att jag skulle skriva fantasy. Sen blir inte det lika normalt på något sätt (nähä) men alltså för att om man skulle skriva en typ ungdomsroman (som jag för övrigt också har börjat läsa lite mer, bl.a. en av mina absoluta favoritböcker, Himlen börjar här av Jandy Nelson) så kan man ju inte låta bli att hämta inspiration från sitt eget liv och jag är rädd för att göra det, att folk som jag känner skulle känna igen sig i en karaktär och tro att det var min bild av dem, vilket det kanske inte alls var... Fantasy är mer avlägset på något sätt. Men ja, jag skulle antagligen skriva fantasy, och kanske en "vanlig" ungdomsbok om jag vågade. Den skulle i så fall antagligen handla mycket om vänskap...

4. Vilken är din absoluta favoritbok, och varför? Som sagt älskar jag Himlen börjar här av Jandy Nelson, både för att det är en så vacker kärlekshistoria men ändå så sorglig, och definitivt för alla dikterna som huvudpersonerna skriver och att de har en så stor roll. Det är en så otroligt bra idé! (Förresten fick jag reda på idag att Jandy Nelson har skrivit en till bok som kom ut i september på engelska och kommer ut nu i november på svenska, jag måååste läsa den!) Men egentligen så kanske det egentligen inte är min favoritbok, utan just nu måste jag säga att det är de tre böckerna i Bloodlines-serien som jag har läst än så länge. För er som inte vet är Bloodlines en spin-off serie till Vampire Academy, som också är en av mina absoluta favoritserier. Varför älskar jag Bloodlines så mycket då? Jag vet inte riktigt, för det första känner jag igen mig rätt mycket i Sydney, och sen visar sig så mycket som man (sen Vampire Academy), och Sydney, tror är på ett visst sätt vara på ett annat, man hade aldrig kunnat föreställa sig att vissa saker skulle hända som visade att allt var så annorlunda mot vad man trott! Sen är det kärlek med också, inte sån där två av huvudpersonerna älskar varandra och lever lyckliga i alla sina dagar utan mer äkta (ha ha det är synd om de flesta den mesta tiden, eller tja det är alltid synd om någon)... Men ja, helt enkelt, de är såna böcker som man har jättesvårt att lägga ifrån sig och när man väl tvingad göra det kan man inte sluta tänka på dem, liksom jag vet inte hur otroligt många gånger jag har sagt "Boken är så braaa!" till vem som nu råkar vara i närheten just då och vet vilken bok jag pratar om ha ha, men den är ju så braaaaa!

5. Kollar du på några bok-relaterade TV-serier? Vilka? Jag är faktiskt väldigt dålig på att titta på tv-serier, föredrar att läsa ha ha. Men ja, de jag tittar på är inte bokrelaterade... Eller okej, jag tittar på Sherlock Holmes när det är på tv (vilket är Wilmas förtjänst), och den är ju baserad på en bok.

6. Vilken bok ser du fram emot att läsa mest just nu? The Fiery Heart, del fyra i Bloodlines!! Jag har reserverat den på biblioteket, men sist jag kollade var den över en vecka försenad och det var en i kön före mig, såå jag kan få vänta ett tag, sorgligt nog. I och för sig har jag nu tid att läsa andra böcker, och just nu läser jag Prodigy, fortsättningen på Legend. Den är i och för sig verkligen jättebra, men jag längtar tills jag får läsa The Fiery Heart och sen Silver Shadows. Dock kommer inte sista delen, The Ruby Circle, förrän i februari, så den kommer jag få längta till länge...


Okej, så nu skulle jag ju egentligen nominera 10 personer och skriva 10 frågor till dem, men då jag inte vet någon bokbloggare som inte redan blivit nominerad (okej, jag vet inte särskilt många bokbloggare över huvud taget) tänkte jag att det kanske var okej att jag skippade det..?


Nu till någonting helt annat, jag hade tänkt skriva en recension till Vampire Academy och Bloodlines, men jag känner att jag skrev rätt mycket om Bloodlines nu... Så jag väntar nog tills jag läst alla som har kommit ut än, längre än så lär jag inte kunna vänta ha ha. Men jag tänkte i vilket fall skriva en recension när jag läst klart Legend-trilogin, så det kan ni ju se fram emot!

Om några dagar kommer jag posta en dikt igen som vanligt, så vi ses!
~Felicia



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

poetrydream.blogg.se

En blogg fylld av poesi, böcker och noveller.

RSS 2.0