Varför deppar Gilbert Grape?

Författare: Peter Hedges
Sidor: 384
 
Den 24 år gamla Gilbert Grape bor hemma i den lilla staden Endora tillsammans med sin extremt överviktiga tröstätande mor och hans syskon som alla irriterar honom. Den enda han står ut med är Arnie, den utvecklingsstörda lille brodern som snart fyller 18 år. Ingen trodde att han skulle bli så gammal och hans födelsedag ska firas med den största fest familjen någonsin åstadkommit.
Men Gilbert mår inte bra, han känner sig fångad och fasthållen av sin familj och staden, Hatet han bygger upp inom sig är nära bristningsgränsen, den enda som håller honom upp är Becky, den nyinflyttade och mystiska flickan som verkar förstå honom mer än någon annan.
 
Jag har tidigare sett filmen och tyckte att den var helt underbar, så när jag hittade boken i källaren kunde jag inte låta bli att läsa den. Vanligtvis läser jag fantasy och typiska ungdomsböcker, men lite variation har ju aldrig skadat. Själva berättelsen är otroligt vacker och fylld av massor av känslor. Hatet över att inte kunna välja sitt liv och känslan av att sitta fast i en liten stad eller med sin familj. Gilbert är en sån underbar person, han tar hand om sin familj, gör allt för att de ska ha den bra. Men man kan inte ägna hela sitt liv åt människor och blunda för sig själv.
När man läser boken kan man känna alla känslor och förstå honom i olika situationer. Trots att hatet växer inom honom och hans ända önskan är att komma därifrån, ställer han upp för familjen och försöker vara en så god bror man bara kan. Det är så vackert och sorgligt på samma gång. Boken har verkligen fångat mitt intresse och den har fått mig att tänka. Jag tror inte att man kan förstå hur det är att leva så som familjen gjorde om man inte själv är i den sitsen.
Boken får 4/5 eftersom den var så underbar och fin. Den var lite jobbig att läsa i början eftersom det var gammal bok och några ord jag inte hade hört förut, men den var toppen och jag kan verkligen rekommendera den.
 
-Wilma


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

poetrydream.blogg.se

En blogg fylld av poesi, böcker och noveller.

RSS 2.0