Harry Potter and the Philostopher stone

 Författare: J.K. Rowling
Sidor: 332

Harry har under hela sin uppväxt tvingats bo i ett skrymsle under herr och fru Dursleys trappa och blivit retad av deras elaka son Dudley. Men under sin elvaårsdag blir hans förflutna avslöjat och hans värld vänds helt. Harry Potter är nämligen en trollkarl och inte vilken trollkarl som helst. Som liten blev hans föräldrar mördade av den onda trollkarlen Lord Voldermort, men Harry kom undan med ett ynka ärr format som en blixt.
Med hjälp av vaktmästaren Hagrid tar Harry sig till plattform nio tre-kvart och tar tåget mot sitt nya liv. På Hogwarts ( skolan för trolldom) träffar Ron och Hermione som senare blir hans bästa vänner. Men han upptäcker snabbt att något skumt är på gång i skolan. Någon bland lärarna försöker komma åt hemligheten, de vises sten som behövs för att skapa livselixiret, som gömmer sig bakom dörren i den förbjudna korridoren. Trots att de hotas av avstängning väljer de tre unga vännerna att bryta mot skolans regler för att rädda stenen från ondskan som hotar hela trollkarlsvärlden.

Jag har länge varit ett fan av Jk Rowling och den magiska värld som hon skapat. Efter att jag läst ut hela serien på svenska och sett alla filmerna ville jag läsa de på original språket, alltså engelska. Så jag beställde hem första boken, HP and the philostopher Stone, och efter första sidan var jag fast.

Det jag älskar med Harrys värld är att allt känns så verkligt. Självklart finns det inte flygande bilar och trollkarlar, men hon har blandat vår värld med trollkarlsvärlden på ett sånt sätt som får det att känns mer verkligt än andra fantasiromaner. Och karaktärerna ät helt fantastiska. Varje person har en hel livshistoria att berätta och är väldigt egna. Hon har gett dom en egen personlighet och man får lära känna dem genom böckerna och det gör också berättelsen starkare och mer levande. Men den här världen rymmer inte bara trollkarlar och häxor. I den förbjudna skogens utanför skolan lever kentaurer ( varelser som är hälften häst och hälften människa) och andra varelser som drakar och sjömonster.
Kort sagt JK Rowling är en av mina absoluta favoriter inom fantasy och hennes böcker har länge varit en stor inspirations källa för mig. Betyget för den här boken blir utan tveka 5/5

-Wilma
 
 
 
 
 


Kommentarer
maja

sv: tack så mycket! och Harry Potter åååh<3 har läst om alla sju på engelska i år, så BRA

Svar: Håller helt med. HP är den bästa fantasyserien jag läst. Har haft så mycket att läsa, men jag vill läsa de andra på engelska.
Wilma & Felicia

2013-10-16 @ 09:24:40
URL: http://bjorsne.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

poetrydream.blogg.se

En blogg fylld av poesi, böcker och noveller.

RSS 2.0